Najmłodszy polski port morski, wybudowany kompleksowo w XX-leciu międzywojennym jako „polskie okno na świat”, specjalizujący się w obsłudze ładunków drobnicowych przewożonych przez regularne linie żeglugowe. Obecnie oferta Gdyni jest w pełni uniwersalna i konkurencyjna względem konkurentów na Bałtyku – na terenie portu funkcjonują 2 terminale kontenerowe BCT i GCT, terminal obsługujący linię promową Stena Line Gdynia - Karlskrona, OT Port Gdynia obsługujący drobnicę w systemie ro-ro oraz ładunki masowe, Bałtycki Terminal Zbożowy, Morski Terminal Masowy Gdynia, Bałtycka Baza Masowa oraz 3 mniejsze terminale obsługujące ładunki masowe płynne i sypkie oraz gaz LPG. Za tworzenie warunków do rozwoju obrotu portowego odpowiedzialny jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.- podmiot zarządzający gruntami, infrastrukturą i obiektami portowymi, w którym ponad 99% akcji posiada Skarb Państwa. ZMPG S.A. ,poprzez planowanie i realizację projektów rozwojowych powiększa potencjał portu , tworząc korzystne warunki do rozwoju biznesu dla prywatnych operatorów – użytkowników Portu Gdynia.