Media

PHIG.pl » Media » Liberalizacja hiszpańskiego rynku kolejowego

Liberalizacja hiszpańskiego rynku kolejowego

  • Data wydarzenia 26 września 2016
  • ·
  • Publikacja 26 września 2016
  • ·

Hiszpańska spółka zajmująca sie zarządzeniem autostradami, metrem oraz tramwajami – Globalvia – podjęła próbę przełamania monopolu Renfe na rynku kolejowym. Firma zamierza zrealizować projekty związane z szybkimi kolejami oraz pociągami podmiejskimi w Madrycie i Barcelonie. 

Globalvia jest jednym z mocniejszych graczy wspomnianego sektora (posiada licencje na zarządzanie metrem oraz tramwajami w Madrycie, Barcelonie, Maladze oraz Sevilli). Spółka zrealizowała również projekty związane z szybkimi kolejami w 2011 roku na Florydzie (Stany Zjednoczone).

 

Poza Globalvią, wśród firm, które otrzymały licencje kolejowe od państwowego zarządcy infrastrukturą kolejową – Adif – znajdują się m.in. spółki z branży transportowej – Alsa i Globalia; budowlanej – ACS, Acciona i Ferrovial oraz producenci pociągów – CAF. Potencjalnym rywalem dla Renfe jest również Arriva, filia niemieckiego koncernu Deutsche Bahn, a także francuska SNCF. Do wyścigu staneły także hiszpańskie linie lotnicze – Air Nostrum.

 

Zmiany w hiszpańskim sektorze kolejowym związane sa z unijna polityką liberalizacji wspomnianej branży, zakładającej m.in. dopuszczenie do rynku sektora prywatnego (poprzez umożliwienie firmom brania udziału w przetargach publicznych dotyczących zarządzania kolejami podmiejskimi).

 

Wśród państw europejskich, które umożliwiły sektorowi prywatnemu wejście na rynek kolejowy znajdują się Włochy, Norwegia, Austria, Wielka Brytania oraz Niemcy. Wzmożona konkurencja spowodowała znaczne obniżki cen przejazdów wspomnianymi środkami transportu.

 

Źródło:

Portal Pormocji Eksportu na podstawie dziennika Expansión 

https://spain.trade.gov.pl/pl/gospodarka/

http://www.preferente.com/noticias-de-transportes/a-renfe-le-sale-un-potente-competidor-globalvia-262158.html