Hiszpańskie Ministerstwo Rolnictwa, Rybołówstwa i Żywności opublikowało Roczny Raport Handlu Zagranicznego 2018. Dane potwierdzają wzrost eksportu hiszpańskiego sektora rolno-spożywczego, który w 2018 r. osiągnął 50,349 mln euro, przy wzroście o 0,6% w porównaniu z 2017 r. Import wyniósł 38 364 mln euro, co oznacza wzrost o 0,6% w porównaniu z rokiem poprzednim, co daje saldo w wysokości 11 984 mln (wzrost o 0,3%).
Raport podkreśla wkład sektora rolno-spożywczego, który stanowił 17,7% eksportu całej hiszpańskiej gospodarki narodowej.
Hiszpania pozostaje w UE czwartym krajem eksportującym ten rodzaj towarów (8,8%, kontyngent ten został przekroczony tylko przez Holandię, Niemcy i Francję).
Przemysł spożywczy, który obejmuje sumę przetworzonej żywności, rolnictwo i rybołówstwo, wyeksportował 59,4% całości, osiągając wartość 29 931 mln euro, o 0,2% mniej niż w 2017 r.
Raport zawiera również porównanie w handlu zagranicznym w dekadzie 2009-2018, z którego wynika, że eksport produktów rolno-spożywczych wzrósł o 97,3% w ciągu ostatnich 10 lat.
Rynki międzynarodowe
UE-28 pozostaje głównym miejscem docelowym dla hiszpańskiego eksportu rolno-spożywczego i rybołówstwa, z udziałem 73%. Wyeksportowana wartość osiągnęła poziom 36 901 milionów euro, co stanowi wzrost o 0,2% w stosunku rocznym.
Pierwszym partnerem handlowym była Francja, z 22,3% kwoty wywozowej i 26,9% kwoty przywozowej. Tak więc przez cały 2018 r. do Francji wyeksportowano produkty o wartości 8 245,77 mln EUR, głównie owoce cytrusowe, mięso wieprzowe, świeże warzywa (między innymi papryka, bakłażany, szparagi) i oliwę z oliwek.
Niemcy są drugim najważniejszym miejscem docelowym w UE-28, z 5 772,11 mln EUR (+ 2,6%). Wśród produktów najczęściej eksportowanych do tego kraju są owoce cytrusowe, świeże warzywa (papryka, bakłażany, szparagi itp.), czerwone owoce, kiwi i persymony, wino i moszcz oraz pomidory.
Włochy to trzecie miejsce docelowe hiszpańskiego eksportu produktów rolno-spożywczych z kwotą 5 143,2 mln euro. Eksportowane produkty to głównie oliwa z oliwek, mięczaki, mięso wieprzowe i konserwy rybne.
W przypadku krajów trzecich wartość eksportu wzrosła o 1,4%. Najwięcej eksportowani do USA, Chin, Japonii, Szwajcarii i Maroko.
Eksport do Stanów Zjednoczonych osiągnął 2 032 miliony euro, czyli o 1,7% więcej niż w poprzednim roku. Eksport dotyczy głównie oliwy z oliwek, wina i moszczu, oliwek w puszkach i sera.
Do Japonii eksportowano towary o wartości 935,83 mln EUR (+ 3,9%), głównie mięso wieprzowe, oliwę z oliwek, wino i moszcz, filety rybne oraz świeże lub chłodzone ryby.
Maroko jest ważnym partnerem handlowym w sektorze rolno-spożywczym. Wzrost importu był znaczący i wyniósł 9,4%, osiągając 1 524,13 €.
Jeśli chodzi o eksport do krajów trzecich, kontynuowana jest dywersyfikacja miejsc przeznaczenia, szczególnie w handlu z Azją, gdzie cztery kraje (Chiny, Japonia, Korea Południowa i Hongkong) już stanowią 22% hiszpańskiego eksportu do krajów trzecich.
Warto podkreślić wzrost liczby świadectw wywozowych na produkty pochodzenia zwierzęcego uzgodniony przez Hiszpanię z krajami trzecimi, co doprowadziło do otwarcia 90 nowych rynków, do których należy dodać rewizję 48 umów.
W dziedzinie fitosanitarnej w 2018 r. osiągnięto porozumienia dotyczące eksportu określonych produktów do następujących krajów: Wietnamu, Chin, Tajlandii, Argentyny, Brazylii i Kolumbii.
Jeśli chodzi o import, 53% pochodzi z UE-28, osiągając 20 224 mln EUR, a 47% o wartości 18 140 mln EUR z krajów trzecich. Wyróżnia się import mięczaków, kukurydzy, skorupiaków, soi i pszenicy. Podobnie jak w przypadku eksportu, Francja i Stany Zjednoczone są głównymi partnerami handlowymi Hiszpanii.
Źródło:
https://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/agricultura/Paginas/2019/170719-exportaciones18.aspx