Co nowego u naszych Firm Członkowskich

PHIG.pl » Co nowego u naszych Firm Członkowskich » Raport KPMG w Polsce pt. „Barometr firm rodzinnych. W stronę wielopokoleniowości”

Raport KPMG w Polsce pt. „Barometr firm rodzinnych. W stronę wielopokoleniowości”

KPMG Sp. z o.o

  • Dodano 19 lutego 2020
  • ·

W ciągu najbliższego roku największym wyzwaniem dla przedstawicieli firm rodzinnych w Polsce jest zmieniające się otoczenie prawne oraz zwiększone stawki podatkowe – taką opinię wyraziło 83% ankietowanych VIII edycji raportu KPMG w Polsce pt. „Barometr firm rodzinnych. W stronę wielopokoleniowości”.

 

 

85 proc. zarządzających polskimi firmami rodzinnymi chce przekazać stery kolejnemu pokoleniu

Raport KPMG w Polsce pt. „Barometr firm rodzinnych. W stronę wielopokoleniowości”

 

W ciągu najbliższego roku największym wyzwaniem dla przedstawicieli firm rodzinnych w Polsce jest zmieniające się otoczenie prawne oraz zwiększone stawki podatkowe – taką opinię wyraziło 83% ankietowanych VIII edycji raportu KPMG w Polsce pt. „Barometr firm rodzinnych. W stronę wielopokoleniowości”. Istotnym problemem sygnalizowanym przez większość przedsiębiorców rodzinnych jest również znalezienie wykwalifikowanej kadry w obliczu rosnącej konkurencji na rynku pracy (81% wskazań). Rozważając kwestie związane z sukcesją, aż 85% respondentów planuje przekazać zarządzanie firmą kolejnemu pokoleniu. Wyraźnie mniej zarządzających firmami rodzinnymi planuje przekazać swoim potomkom własność firmy (61%).


 

Zmieniające się otoczenie prawne i zwiększone stawki podatkowe kluczowym wyzwaniem dla rodzinnego biznesu


Z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą KPMG wynika, że najbardziej problematycznymi kwestiami dla firm rodzinnych są zmieniające się otoczenie prawne oraz zwiększone stawki podatkowe. W Polsce problemy tego typu zostały uznane za istotne lub bardzo istotne przez 83% ankietowanych.

 

Problematyczną kwestią dla zarządzających polskimi firmami rodzinnymi są też co roku sygnalizowane trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanej kadry, na co w najnowszej edycji badania KPMG wskazało aż 81% respondentów. Wśród ankietowanych firm z całej Europy to właśnie ten problem okazał się kluczowy, choć nieco mniej powszechny (63% wskazań). Stale rosnący poziom zatrudnienia i płac sprawia, że konkurowanie o pracowników staje się coraz trudniejsze także dla firm rodzinnych.

 

Rosnąca liczba zmian legislacyjnych w połączeniu z szybkim tempem ich wprowadzania w życie może rodzić pewien chaos stanowiący wyzwanie w działalności biznesowej. Nowe wymogi powinny być odpowiednio wcześnie komunikowane i objaśniane, by przedsiębiorcy mieli czas na rozwianie wszelkich wątpliwości. Zmiany prawne są wyzwaniem szczególnie wymagającym dla małych i średnich firm, które muszą za nimi nadążać tak samo, jak duże korporacje, nie posiadając takich samych zasobów ludzkich, kapitałowych i technologicznych – mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

 

85 proc. polskich przedsiębiorców rozważa sukcesję w ramach rodziny

Zdecydowana większość właścicieli firm rodzinnych planuje przekazać zarządzanie firmą następnemu pokoleniu (85%). Wyraźnie mniej ankietowanych (61%) przewiduje, że przekaże własność firmy swoim potomkom. Może to świadczyć o tym, że starzejące się pokolenie zarządzających firmami rodzinnymi ma świadomość konieczności przekazania codziennych obowiązków swoim potomkom, jednak wielu z nich chce zachować nadzór nad kwestiami strategicznymi wspólnego biznesu. Najczęściej wskazywanymi trudnościami w przypadku przekazywania zarządzania firmą jest podtrzymywanie dobrych relacji z interesariuszami (18%) oraz szkolenia i wspieranie następców w nowej roli (17%). Z kolei przy przekazaniu własności firmy rodzinnej największymi wyzwaniami są: przywiązanie emocjonalne do przedsiębiorstwa (17%) oraz obciążenia podatkowe (16%).


Z naszych badań wynika, że polskie przedsiębiorstwa rodzinne są znacznie bardziej spokojne o sukcesję niż tego typu podmioty z innych państw europejskich. Proces przekazywania własności i kontroli jest jednak skomplikowany i czasochłonny. Doświadczenia europejskich przedsiębiorstw rodzinnych mogą stanowić lekcję dla młodszych firm z Polski, które dopiero szykują się często do pierwszej sukcesji. Odpowiednio wczesne ustalenie sposobu przeprowadzenia sukcesji pozwoli uniknąć konfliktów rodzinnych, sytuacji niepewności w firmie, co w konsekwencji będzie miało wpływ na dobrobyt zarówno firmy, jak i rodziny. Plan przeprowadzania tego procesu może być zapisany przykładowo w tzw. konstytucji firmy rodzinnej – mówi Paweł Barański, partner, szef działu doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

 

Preferowane źródła finansowania wśród firm rodzinnych

W badaniu przeprowadzonym przez KPMG największy odsetek ankietowanych (65%) wskazał, że atrakcyjne jest dla nich finansowanie z zysków firmy. Podobnego zdania jest blisko połowa (49%) firm rodzinnych z 27 państw Europy. Co istotne, w Polsce równie dużą popularnością cieszy się finansowanie działalności i inwestycji ze środków własnych lub rodzinnych.

 

Raport w wersji elektronicznej można pobrać ze strony kpmg.pl

 

****

O RAPORCIE:

„Barometr firm rodzinnych” jest ósmą edycją badania przeprowadzonego przez KPMG w wybranych krajach Europy, a polskie firmy rodzinne wzięły udział w badaniu już po raz siódmy. Raport został opracowany na podstawie wyników wywiadów internetowych (CAWI), przeprowadzonych na przełomie maja i czerwca 2019 roku. W badaniu udział wzięło 1 613 respondentów z 27 krajów, w tym z Polski. Przedsiębiorcy wyrazili opinię na temat sytuacji swoich rodzinnych firm, planów na przyszłość oraz stojących przed nimi wyzwań.

 

****

O KPMG:

KPMG to międzynarodowa sieć firm świadczących usługi profesjonalne z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, gospodarczego i prawnego. KPMG zatrudnia 207 000 pracowników w 153 krajach. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG są stowarzyszone z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia blisko 2 000 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi. Więcej na stronie kpmg.pl.

 

****

Kontakt dla mediów:

Krzysztof Krzyżanowski, e-mail: kkrzyzanowski@kpmg.pl, tel.: (22) 528 11 14 lub 508 047 582

Patrycja Kowalczyk, e-mail: patrycjakowalczyk@kpmg.pl, tel.: (22) 528 11 87 lub 664 718 676

Jakub Malczewski, e-mail: jmalczewski@kpmg.pl, tel.: (22) 528 15 72 lub 605 511 308