Co nowego u naszych Firm Członkowskich

PHIG.pl » Co nowego u naszych Firm Członkowskich » Spadki produkcji i rejestracji pojazdów w I kw. br. w Polsce

Spadki produkcji i rejestracji pojazdów w I kw. br. w Polsce

KPMG Sp. z o.o

  • Dodano 04 maja 2020
  • ·

W I kwartale 2020 r. zarejestrowano w Polsce 107,6 tys. nowych samochodów osobowych, 13,4 tys. dostawczych, 4,7 tys. ciężarowych, 4 tys. przyczep i naczep, blisko 400 autobusów oraz 3,1 tys. motocykli i 2,3 tys. motorowerów. Dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych.

 

 

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna”, Edycja Q2/2020


Polacy zarejestrowali ich ponad dwa razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W całym 2019 r. eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 4% r/r, przy czym wartość eksportu samochodów osobowych zmniejszyła się o 1,2% . W I kwartale 2020 r. ulokowane w Polsce fabryki motoryzacyjne wypracowały gorszy wynik . Z taśm montażowych zjechało w tym czasie 148,9 tys. pojazdów samochodowych, co oznaczało spadek aż o 13,2% względem analogicznego okresu poprzedniego roku.

 

Zwalniają nawet rejestracje nowych samochodów osobowych w segmencie premium+

 

W I kwartale 2020 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w segmencie premium+ wyniosła 19,2 tys. i była niższa o 0,6% w porównaniu z poprzednim rokiem. Cały rynek skurczył się o  23%. Niezmiennie dominują klienci instytucjonalni, których rejestracje wyniosły 72,5 tys. szt. – mniej o ponad jedną piątą w skali roku. W tej grupie 16,8 tys. szt. przypadło na marki premium+ (spadek o  4,5%). Klienci indywidualni w I kwartale 2020 r. zarejestrowali 35,1 tys. wszystkich samochodów i ograniczyli popyt o 27,3%. W tej liczbie kupili 2,4 tys. samochodów premium+, o 38,7% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.

 

Już po wynikach pierwszego kwartału widać, że wpływ pandemii na branżę motoryzacyjną będzie bardzo duży. Szacunki mówią, że w drugim kwartale średni spadek sprzedaży wszystkich pojazdów może wynieść nawet 60-70%. Dotyczy to również segmentu premium, bo choć w momentach spadków sprzedaży, samochody premium na ogół sprzedawały się lepiej - tym razem mamy do czynienia z  sytuacją nigdy wcześniej nie spotykaną. Obecnie większość firm wstrzymuje się z zakupami i wymianą flot, w tym samochodów premium, które były nabywane dla top managementu. Zakładając, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy sytuacja zacznie się stabilizować, jest nadzieja, że w trzecim i czwartym kwartale spadki będą niższe niż w drugim, jednak na powrót do stanu sprzed pandemii nie należy liczyć mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

 

 

Auta z napędem elektrycznym jeszcze bardziej popularne

 

W I kwartale br. zmniejszyła się liczba rejestracji we wszystkich segmentach. Najgłębsze spadki zanotowano w kategorii małych i średnich MPV (-58%), dużych MPV (-47%) oraz kombivanów (- 44%). Według kryterium rodzaju paliwa, jedynie wśród samochodów z napędami alternatywnymi odnotowano wynik dodatni.

 

Liczba rejestracji samochodów elektrycznych stale wzrasta. W I kwartale 2020 r. zarejestrowano ich 1 278 sztuk. Oznacza to wzrost aż o 101,6%. Polacy coraz bardziej przekonują się do aut z napędami hybrydowymi – w I kwartale br. liczba rejestracji w tej grupie zwiększyła się o 98,4% i wyniosła 13,4 tys. sztuk. Wśród nabywców aut z napędami alternatywnymi zarówno klienci indywidualni (+115,3%), jak i instytucjonalni (+94,6%) zwiększyli zakupy. Spodziewamy się, że duża popularność samochodów z napędami alternatywnymi będzie się utrzymywać, choć z uwagi na sytuację spowodowaną pandemią COVID-19 dynamika rejestracji nowych samochodów w kolejnych miesiącach istotnie spadnie – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

 

Duże spadki rejestracji pojazdów użytkowych

 

W I kwartale 2020 r. zarejestrowano 13,4 tys. sztuk nowych samochodów dostawczych, co oznaczało spadek o 21,4% w porównaniu do I kwartału 2019 r. Aż o 36,8% r/r, do poziomu 4,7 tys. sztuk, zmniejszyły się rejestracje samochodów ciężarowych. Rynek nowych przyczep i naczep o masie całkowitej powyżej 3,5t spadł z kolei o 45,2% – w I kwartale zarejestrowano 4 tys. sztuk.

 

Rejestracje nowych pojazdów w Polsce

(wyróżnione dane dla I kw. 2020 r., zmiany liczone z r/r)

 

 

 

Źródło: Raport KPMG w Polsce i PZPM pt. „Branża motoryzacyjna. Edycja Q2/2020”

 

Spadki liczby rejestracji w segmencie jednośladów

 

W I kwartale 2020 r. liczba zarejestrowanych nowych motocykli wyniosła 3 138 sztuk, czyli 10,9% mniej niż w I kwartale 2019 r. Po czterech z rzędu rosnących kwartalnych wynikach w ubiegłym roku, początek 2020 r. zapowiadał się optymistycznie. Pandemia koronawirusa w Polsce wyhamowała jednak obserwowany wcześniej rozwój rynku motocykli. Znaczący spadek rejestracji odnotowano również na rynku motorowerów, których w pierwszych trzech miesiącach 2020 r. zarejestrowano 2 319 sztuk, co oznaczało spadek aż o 23,3% w porównaniu z 2019 r.

 

Produkcja samochodów osobowych zwalnia

 

W I kwartale 2020 r. wyprodukowano w Polsce łącznie 148,9 tys. pojazdów samochodowych, o 13,2% mniej niż w poprzednim roku. Spadła liczba wszystkich produkowanych rodzajów pojazdów. Najbardziej zmniejszył się wolumen produkcji autobusów (spadek o 20% r/r).

 

 

Pełną wersję raportu można otrzymać poprzez zgłoszenie zainteresowania na adres kkrzyzanowski@kpmg.pl oraz anna.materzok@pzpm.org.pl.


Polacy zarejestrowali ich ponad dwa razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W całym 2019 r. eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 4% r/r, przy czym wartość eksportu samochodów osobowych zmniejszyła się o 1,2% . W I kwartale 2020 r. ulokowane w Polsce fabryki motoryzacyjne wypracowały gorszy wynik . Z taśm montażowych zjechało w tym czasie 148,9 tys. pojazdów samochodowych, co oznaczało spadek aż o 13,2% względem analogicznego okresu poprzedniego roku.

 

Zwalniają nawet rejestracje nowych samochodów osobowych w segmencie premium+

 

W I kwartale 2020 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w segmencie premium+ wyniosła 19,2 tys. i była niższa o 0,6% w porównaniu z poprzednim rokiem. Cały rynek skurczył się o  23%. Niezmiennie dominują klienci instytucjonalni, których rejestracje wyniosły 72,5 tys. szt. – mniej o ponad jedną piątą w skali roku. W tej grupie 16,8 tys. szt. przypadło na marki premium+ (spadek o  4,5%). Klienci indywidualni w I kwartale 2020 r. zarejestrowali 35,1 tys. wszystkich samochodów i ograniczyli popyt o 27,3%. W tej liczbie kupili 2,4 tys. samochodów premium+, o 38,7% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.

 

Już po wynikach pierwszego kwartału widać, że wpływ pandemii na branżę motoryzacyjną będzie bardzo duży. Szacunki mówią, że w drugim kwartale średni spadek sprzedaży wszystkich pojazdów może wynieść nawet 60-70%. Dotyczy to również segmentu premium, bo choć w momentach spadków sprzedaży, samochody premium na ogół sprzedawały się lepiej - tym razem mamy do czynienia z  sytuacją nigdy wcześniej nie spotykaną. Obecnie większość firm wstrzymuje się z zakupami i wymianą flot, w tym samochodów premium, które były nabywane dla top managementu. Zakładając, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy sytuacja zacznie się stabilizować, jest nadzieja, że w trzecim i czwartym kwartale spadki będą niższe niż w drugim, jednak na powrót do stanu sprzed pandemii nie należy liczyć mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

 

 

Auta z napędem elektrycznym jeszcze bardziej popularne

 

W I kwartale br. zmniejszyła się liczba rejestracji we wszystkich segmentach. Najgłębsze spadki zanotowano w kategorii małych i średnich MPV (-58%), dużych MPV (-47%) oraz kombivanów (- 44%). Według kryterium rodzaju paliwa, jedynie wśród samochodów z napędami alternatywnymi odnotowano wynik dodatni.

 

Liczba rejestracji samochodów elektrycznych stale wzrasta. W I kwartale 2020 r. zarejestrowano ich 1 278 sztuk. Oznacza to wzrost aż o 101,6%. Polacy coraz bardziej przekonują się do aut z napędami hybrydowymi – w I kwartale br. liczba rejestracji w tej grupie zwiększyła się o 98,4% i wyniosła 13,4 tys. sztuk. Wśród nabywców aut z napędami alternatywnymi zarówno klienci indywidualni (+115,3%), jak i instytucjonalni (+94,6%) zwiększyli zakupy. Spodziewamy się, że duża popularność samochodów z napędami alternatywnymi będzie się utrzymywać, choć z uwagi na sytuację spowodowaną pandemią COVID-19 dynamika rejestracji nowych samochodów w kolejnych miesiącach istotnie spadnie – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

 

Duże spadki rejestracji pojazdów użytkowych

 

W I kwartale 2020 r. zarejestrowano 13,4 tys. sztuk nowych samochodów dostawczych, co oznaczało spadek o 21,4% w porównaniu do I kwartału 2019 r. Aż o 36,8% r/r, do poziomu 4,7 tys. sztuk, zmniejszyły się rejestracje samochodów ciężarowych. Rynek nowych przyczep i naczep o masie całkowitej powyżej 3,5t spadł z kolei o 45,2% – w I kwartale zarejestrowano 4 tys. sztuk.

 

Rejestracje nowych pojazdów w Polsce

(wyróżnione dane dla I kw. 2020 r., zmiany liczone z r/r)

 

 

 

Źródło: Raport KPMG w Polsce i PZPM pt. „Branża motoryzacyjna. Edycja Q2/2020”

 

Spadki liczby rejestracji w segmencie jednośladów

 

W I kwartale 2020 r. liczba zarejestrowanych nowych motocykli wyniosła 3 138 sztuk, czyli 10,9% mniej niż w I kwartale 2019 r. Po czterech z rzędu rosnących kwartalnych wynikach w ubiegłym roku, początek 2020 r. zapowiadał się optymistycznie. Pandemia koronawirusa w Polsce wyhamowała jednak obserwowany wcześniej rozwój rynku motocykli. Znaczący spadek rejestracji odnotowano również na rynku motorowerów, których w pierwszych trzech miesiącach 2020 r. zarejestrowano 2 319 sztuk, co oznaczało spadek aż o 23,3% w porównaniu z 2019 r.

 

Produkcja samochodów osobowych zwalnia

 

W I kwartale 2020 r. wyprodukowano w Polsce łącznie 148,9 tys. pojazdów samochodowych, o 13,2% mniej niż w poprzednim roku. Spadła liczba wszystkich produkowanych rodzajów pojazdów. Najbardziej zmniejszył się wolumen produkcji autobusów (spadek o 20% r/r).

 

 

Pełną wersję raportu można otrzymać poprzez zgłoszenie zainteresowania na adres kkrzyzanowski@kpmg.pl oraz anna.materzok@pzpm.org.pl.